Publicerad av Annika Hansson Borg
Morgondimman låg som en tät vägg över Finjasjön söndagen den 5 september. Man såg faktiskt inte att det låg någon sjö där över huvud taget. Väl framme vid Hovdala slott började dimman lätta något och vi anade att det skulle bli en riktigt fin dag. Förväntansfulla deltagare närmade sig, klädda för en härlig dag i skogen.
60 vandrare och funktionärer samlades innanför tornet på borggården i mindre grupper i väntan på starten. Så brände solen igenom dimmorna och det var dags för de första grupperna att hälsas välkomna av Jan Olsson ordförande i HHVF och Annica Hansson Borg Vice President och distriktrepresentant för Rotary Doctors Sweden. Matsäck och dricka delas ut och vandrarna var på väg…

Idag har vi genomfört aktiviteten Gå för rent vatten i Kenya. Vi har under 2/3 dag gått sammanlagt 45,8 mil för vår egen hälsas skull, men framförallt för att en hel by i Kenya ska slippa gå 1-2 mil varje dag efter rent vatten. Rent vatten i en by innebär att diarrésjukdomar sjunker med 70% för mellan 5-700 personer. Friskare invånare betyder en större chans att överleva, en större möjlighet att kunna ta ett jobb som man tjänar pengar på eller att kunna gå i skolan och utbilda sig och få det bättre ställt istället för att lägga tiden på att släpa hem vatten till familjen. Det handlar alltså om hjälp till självhjälp!

Det är andra året vi går för vatten i Hässleholm. Första gången var för två år sedan, 2019. Då kom 147 deltagare och vi samlade ihop 16.000 kronor. Året därpå kom en pandemi i vägen så 2020 blev därför inställt. I år samlade vi ihop ca 10.000 kr, både från vandrare men också från Rotarianer som träffades en vecka tidigare vid ett presidentskifte och gjorde en insamling. Detta är alltså ett samarbetsprojekt mellan Hässleholm Hovdala Vandrarförening (HHVF) och Rotary Hässleholm som vänder sig till allmänheten till förmån för Rotary Doctors Sweden som verkar i Kenya. Hässleholms Rotaryklubb har de senaste åren framförallt fokuserat just på vattenprojekt eftersom vi ser att det hjälper så många till en bättre hälsa för en ganska liten peng.

Idag hade vi 7 olika leder på menyn. Den kortaste var 2,5 km och den längsta 13 km. De längsta gick i kuperad terräng som krävde starka ben och lite flås medan andra leder var lite lättare eller hade ett tema ex Hållbart lugn som innebär att man går väldigt långsamt och skogsbadar som en typ av meditation i skogen. En annan led var inriktad på hundar en s k Hund kul tur där våra fyrbenta vänner var i fokus och vi hade en fotovandring där en van fotograf gav tips kring hur man fotograferar i naturen för att få sagolika kort. Det fanns alltså alternativ som skulle kunna passa de allra flesta.

Halv tolv dök den första gruppen upp vid grillplatsen nedanför Boketorp, målet för allas vandringar. Där välkomnades man med information om Rotary Doctors verksamhet i Kenya, vandrarföreningens verksamhet och ett erbjudande om att köpa en grillad i bröd, information om allemansrätten och en karta för Hitta ut i naturen.

City Gross sponsrade dagen med mat till alla deltagare; lunchpaket med baguetter, dricka och korv/bröd till grillning efteråt. Text och Reklam hjälpte oss med skyltar dels för de olika lederna så att alla skulle hitta till rätt grupp och dels för att presentera våra sponsorer. Graphoteket tryckte upp affischer i olika storlekar så att vi marknadsföra evenemanget i förväg. Alla grupper utrustades med Första hjälpen-kuddar från Länsförsäkringar om olyckan skulle vara framme. LT-Lantmän Tyringe stod för grillbricketter till grillningen.

Stort tack till alla som stöttat projektet både ni som har gått och ni som inte hade möjlighet att gå, men som skänkte ändå.

Om fler företag vill sponsra aktiviteten så här i efterhand går det utmärkt, för i dagsläget har vi inte lyckats få ihop pengar så det räcker till att täcka en källa. Vi behöver ca 7000 kr till innan vi är i mål.