Publicerad av Margareta Landh den 18 Dec 2020
Köttbullar, lax, sill varvat med skumtomtar, choklad och andra godsaker samt en och annan julklapp till barnen.
Hässleholm Rotaryklubb och Ica Maxi fortsätter traditionen att förgylla julen för kvinnor och barn som har skyddat boende på Frida kvinnojour.

Det är det 15:e året i rad som de båda organisationerna Iämnar över kassar till brädden fyllda med mat, godsaker och julklappar åt de också 15 utsatta kvinnor som just nu har skyddat boende hos Frida kvinnojour.
Även om det är samma procedur varje år, så blir det extra speciellt så här i tider av pandemi. Det märktes mest genom att det var en mycket begränsad skara Rotarianer som kunde närvara och någon traditionell gemensam fika gick inte att genomföra.

Guldkant på tillvaron
För kvinnor och barn innebär gåvorna en guldkant i tillvaron och för Rotary och Ica Maxi är det extra tillfredställande att veta att gåvorna gör att julen kan bli lite mysigare än övriga dagar på året.
Annars går trenden med våld i nära relationer åt fel hål och glädjeämnena är få. Andelen kvinnor som utsätts ökar, våldet blir grövre och ändrar karaktär. Nu måste personalen på boendet bereda sig på att ta hand om kvinnor som utsätts för hedersrelaterat våld, kvinnor som blir offer i samband med gängkriminalitet eller på grund av att partnern hamnar i skuldproblem.
 - Nu under pandemin, så riskerar våldet i nära relationer att öka och särskilt det som drabbar kvinnor. Arbetslöshet, permitteringar och hemmaarbete har bidragit till det som nu kallas skuggpandemin, säger Lotta Otterdahl, verksamhetschef.

Margareta Landh

Bild: Julkassar fyllda med godsaker ger det lilla extra till utsatta kvinnor och barn på Frida kvinnojour.
Från vänster Kent Arvidsson och Emil Andersson från Ica Maxi. Lotta Otterdahl från Frida kvinnojour samt Erica Jingfors, Hässleholm Rotaryklubb.