Gåvor till Frida kvinnojour ger guldkant

Publicerad den 20 Dec 2023
artikeltumnagel
Hässleholm Rotaryklubb och Ica Maxi fortsätter traditionen att förgylla julen för kvinnor och barn som har skyddat boende på Frida kvinnojour.
Det är det 18:e året i rad som de båda organisationerna Iämnar över kassar till brädden fyllda med mat och godsaker åt de 17 utsatta kvinnor som just nu har skyddat boende hos Frida kvinnojour.

Gåvor till Frida kvinnojour ger guldkant PW 2023-12-19 23:00:00Z 0

Källan i Matungo är färdigställd

Publicerad den 16 Dec 2023
artikeltumnagel
Insamlingen på 15.000 kr vid Vandrardagen den 3 september, för rent vatten i Kenya, har nu kommit till nytta. Lunyiko källan i Matungo är färdigställd sedan början av december och fullt fungerande för 80 hushåll, dvs ca 500 personer och tamboskap. Vattnet är av bästa kvalitet och kontrollerat av myndigheterna. Underhållet kommer framöver att skötas av byn med översyn från Rotary Doctors representant.
Källan i Matungo är färdigställd Annica Hansson Borg 2023-12-15 23:00:00Z 0

Vandra för rent vatten 3 september 2023

Publicerad av Annica Hansson Borg den 10 Sep 2023
Gå för rent vatten!
En tidig septembermorgon första söndagen i september samlades ett gäng funktionärer från Hässleholm Hovdala Vandrarförening (HHVF) och Hässleholm Rotaryklubb på Hovdala Slott utanför Hässleholm. Det var knappt 60 anmälda till vår gemensamma aktivitet Vandra för rent vatten i Kenya. Vi hade väl hoppats på en större uppslutning fjärde året vi anordnar den här typen av vandringsdag och vädrets makter verkade stå på vår sida enligt väderprognoserna.  Norra Skåne hade skrivit om oss i lokaltidningen några dagar innan och det fanns en känsla av att många Hässleholmare hade uppmärksammat artikeln.

Vandra för rent vatten 3 september 2023 Annica Hansson Borg 2023-09-09 22:00:00Z 0

Vandring på Hovdala 4/9-2022 - Vad hände sen?

Veckan efter vandrardagen tog vi kontakt med Rotary Doctors Sweden i Sverige och meddelade hur mycket vi tillsammans samlat in på vandrardagen och undrade om det fanns någon lämplig by just nu som väntade på hjälp. Det tog bara någon dag så kom ett förslag på en by som heter Namirimo i området Kakamega som ligger i Nordvästra Kenya med 80 hushåll som saknade rent vatten. Vi fick se bilder på den ytliga källan som då mest liknande en smutsig pöl och bestämde oss direkt. Självklart skulle denna by få hjälp att täcka den där källan.

Vandring på Hovdala 4/9-2022 - Vad hände sen? Annika Hansson Borg 2022-11-21 23:00:00Z 0

Musiksoaré i gospelton till förmån för Rotary Doctors och Inner Wheel Doktorn

Dundersuccé. Allt annat vore en underdrift. Musiksoarén i Hässleholms kyrka den 18 oktober 2022 överträffade alla förväntningar.
I samarbete med Hässleholms församling stod Hässleholm Rotaryklubb, Hässleholm Snapphanen Rotaryklubb och Hässleholm Inner Wheel klubb som arrangörer.
Kyrkan fylldes med folk. Gospel Stompers fick det att svänga ordentligt. De begåvade musikstipendiaterna Vanessa Sundblad, Anna Renud och Marcus Rydström tackade för sina stipendier med underbar sång och musik.
Musiksoaré i gospelton till förmån för Rotary Doctors och Inner Wheel Doktorn  PW 2022-10-17 22:00:00Z 0

Vandrardag på Hovdala 2022

Publicerad av Per Wallenius den 04 Sep 2022
4 september 2022
Det var en kall och krispig höstluft som mötte oss utanför dörren på söndagsmorgonen den 4 september. Strålande sol och en klarblå himmel hintade dock om en behaglig vandringsdag på Hovdala. Spänningen låg i luften; kommer alla som anmält sig, kommer det fler som tycker vädret manar till vandring, kommer matpaketen att räcka, kommer alla rundor att bli bemannade - det såg lite skralt ut på en del håll. Ja, det snurrade i huvudet på oss arrangörer innan alla var samlade och dagen kunde kicka igång.

Vandrardag på Hovdala 2022 Per Wallenius 2022-09-03 22:00:00Z 0

Presidentskifte 2022

Publicerad den 15 Jun 2022
Presidentskifte onsdag 15 juni 2022
Avgående presidenten presenterade i korta ordalag den nye presidenten Sven-Inge Svensson och överlämnade presidentkedja och presidentnål.
Sven-Inge tackar Bo för året som varit, överlämnar "pastpresidentnål" och en vacker blomma. Han levererar också några tankar om inriktningen för kommande verksamhetsår.

Samma kväll förärades vår medlem Per Wallenius utmärkelsen Paul Harris Fellow.
Motivering: "Per har under flera års tid med engagemang och skicklighet vårdat sig om våra administrativa teknikaliteter. Med tålamod har han utbildat medlemmar och styrelse- funktionärer. Han är ”pappa” till vår hemsida och har lagt ner ovärderligt med arbete och tid på övergången från Club Admin till Club Runner. Dessutom är han hundraprocentig på våra möten. Alltid i god tid för att bistå programhållare och vid behov backa upp klubbmästeri och gästvärdar."
 Mycket välförtjänt fick Per ta emot diplom och PHF medalj samt hyllades med folkets jubel.

Presidentskifte 2022 BJ 2022-06-14 22:00:00Z 0
Vår nya Distriktsrepresentant Annica Hansson Borg brinner verkligen för Rotary Doctors Birgitta Rydztröm 2021-09-19 22:00:00Z 0